Czas, kiedy kondycja finansowa kobiet zależała od męża czy rodziny to już przeszłość. Teraz kobiety kształcą się, zarabiają, robią karierę zawodową i polityczną, przyjmują nowe role w rodzinie. Stereotypowy model: ojciec, jako głowa rodziny i matka, zajmująca się domem i dziećmi coraz mniej odpowiada rzeczywistości.
Kobiety często stają się menadżerkami domowych finansów, zajmują się planowaniem budżetu, oszczędzaniem, lokowaniem kapitału i podejmowaniem najważniejszych decyzji finansowych.
Postawy Polek wobec finansów Polki charakteryzują cztery postawy wobec finansów. Najwięcej (31%) jest nowoczesnych ekspertek, które nie wyobrażają sobie życia bez dostępu do banków i bardzo dobrze oceniają sposób zarządzania własnym budżetem domowym.
Drugą co do wielkości grupę stanowią minimalistki (28%), w niewielkim stopniu zainteresowane tematyką finansów, ale stosunkowo pozytywnie oceniające poziom swojej wiedzy oraz sposób zarządzania domowym budżetem.
Nieco mniej jest finansowych konserwatystek (26%), nisko oceniających poziom swojej wiedzy o finansach, ale i w niewielkim stopniu zainteresowanych jej poszerzaniem. Kobiety należące do tej grupy boją się utraty kontroli nad budżetem domowym, a jednocześnie korzystają z ryzykownych instrumentów finansowych, by wiązać koniec z końcem. Najmniejszą grupę stanowią świadome emancypantki (15%), chcące poszerzać swoją wiedzę na temat finansów, włączające dzieci w planowanie wydatków gospodarstwa domowego, jednak krytycznie nastawione do sposobu zarządzania własnymi finansami. Wśród kobiet samodzielnie wychowujących dzieci dominują finansowe konserwatystki.
Struktura domowych wydatków Największą część budżetu domowego Polek pochłaniają codzienne zakupy, żywność i środki czystości (32%), następnie opłaty za mieszkanie (21%) oraz wydatki na dziecko (14%). Kobiety samodzielnie wychowujące dzieci wydają nieco większą część pieniędzy na opłaty za mieszkanie i wydatki na dziecko niż matki wychowujące dzieci w pełnych rodzinach, mniej natomiast przeznaczają na samochód i oszczędności. Około 40% badanych Polek w ogóle nie oszczędza, przy czym wśród matek samodzielnie wychowujących dzieci odsetek ten sięga blisko 60%. Jedną z trzech najpopularniejszych metod oszczędzania jest odkładanie do przysłowiowej „skarpety”. Być może przyczyną tego, że Polkom nie udaje się oszczędzać jest fakt, że tylko 16% kobiet notuje swoje wydatki.
Usługi bankowe Wśród źródeł informacji o usługach bankowych respondentki wskazywały przede wszystkim ulotki i broszury oraz wizyty w bankach. Kobiety samodzielnie wychowujące dzieci częściej czerpią wiedzę od znajomych i rodziny, rzadziej z telewizji. Prawie wszystkie kobiety korzystają z usług oferowanych przez banki, najczęściej z konta i dodawanej do niego karty płatniczej. Najczęściej wymienianymi czynnikami wyboru banku są bliskość oddziału oraz duża liczba bankomatów.
Polki płacą na poczcie Jak wynika z badań, Polki obawiają się, że, dokonując opłat poza pocztą, stracą kontrolę nad swoimi wydatkami, dlatego mimo że ponad 90% kobiet ma konto w banku, to aż 1/3 z nich wciąż opłaca rachunki za mieszkanie na poczcie. Połowa respondentek uważa, że używanie karty płatniczej prowadzi do utraty kontroli nad swoimi finansami, tyle samo obawia się o bezpieczeństwo transakcji dokonywanych w internecie.
Kredyty i pożyczki Jeśli kobiety decydują się na kredyty gotówkowe lub pożyczki, to najczęściej przeznaczają je na zakup sprzętu AGD lub mebli (27%). Okazało się, że 40% badanych Polek ma zobowiązania finansowe wobec banków. Aż 18% kobiet deklaruje pożyczanie gotówki na pokrycie bieżących wydatków. Co piątej respondentce zdarzyło się zaciągnąć pożyczkę na spłacenie innej pożyczki. Najczęściej jednak pieniądze pożyczane są raz do roku lub rzadziej (70%). Kobiety samodzielnie wychowujące dzieci preferują pożyczki od znajomych lub rodziny. Ta forma jest uznawana za najpewniejsze źródło uzyskania pożyczki.
Kobiety chcą się rozwijać Dla 60% badanych Polek oferty większości instytucji finansowych są zbyt skomplikowane, a ponad 40% uważa, że nie są dostosowane do potrzeb kobiet. 93% kobiet twierdzi, że ich wiedza na temat usług finansowych jest niska albo umiarkowana i mimo że znają podstawowe produkty, to dokonując wyboru kierują się rekomendacją osób trzecich. Korzystanie z pomocy ekspertów – doradców finansowych – jest bardzo rzadko praktykowane i kształtuje się na poziomie 10%. Po poradę respondentki zazwyczaj zwracały się w kwestiach zaciągnięcia pożyczki lub wyboru kredytu hipotecznego. 1/3 kobiet chciałaby zwiększyć swoją wiedzę z zakresu finansów.