Według prognoz Deloitte w 2025 roku kobiety-milionerki mają stanowić około 40 procent bogaczy w naszym kraju. Liczby nie kłamią - współczesna kobieta, to już nie tylko zarządca domowego budżetu, a coraz częściej skuteczny manager podejmujący precyzyjne decyzje finansowe. Obecnie w zarządzie prawie co trzeciej krajowej firmy zasiada kobieta. Jakie są polskie inwestorki?
Kura już nie domowa
Polskie kobiety już kilka lat temu wyrwały się z przydomowych ogródków. Jak relacjonuje Deloitte, obecnie w zarządzie blisko co trzeciej polskiej firmy zasiada kobieta. Coraz więcej firm docenia zalety „kobiecego punktu widzenia” i powierza swoją przyszłość płci pięknej. – Kobiety wykazują się większą odpornością na stres, umiejętnością działania pod presją wielu zadań oraz lepszą organizacją i umiejętnością pracy w zespole – twierdzi Aleksandra Łukasiewicz, Doradca Zarządu firmy Expander Advisors, Związek Firm Doradztwa Finansowego, ZFDF. – Dzięki tym cechom coraz lepiej odnajdujemy się w bardzo konkurencyjnym środowisku biznesowym, gdzie liczą się szybkie, lecz odpowiednie decyzje. Te same cechy sprawiają także, że jesteśmy niezwykle skutecznymi inwestorami – podejmując bowiem decyzje staramy się być jak najbardziej obiektywne, szukamy także wsparcia u innych – podkreśla Łukasiewicz.
Już Odean i Barber w latach dwudziestych wykazali, że kobiety mają dużo mniejszą skłonność do nadmiernej pewności siebie. Ta cecha, wraz z awersją do ryzyka sprawia, że łatwiej przychodzi im znalezienie kompromisu pomiędzy bezpieczeństwem a potencjalnym zyskiem. – Zachowanie równowagi pomiędzy ryzykiem a korzyściami to jedna z najważniejszych cen skutecznego inwestora – przypomina Aleksandra Łukasiewicz.
Kobiety bardziej świadome
Według dziesiątego Prudential Report Study, kryzys ekonomiczny wzmocnił kobiecą świadomość dotyczącą potrzeby długotrwałego planowania swoich finansów. – Dla kobiet narzędzia takie jak lokaty, rachunki oszczędnościowe i planowanie domowego budżetu są już czymś naturalnym – twierdzi Halina Kochalska, analityk Open Finance, ZFDF. – Panie coraz częściej sięgają po bardziej wyrafinowane instrumenty finansowe i chętniej niż mężczyźni korzystają także z pomocy doradców finansowych. Jak podaje CBOS, kobiety częściej niż mężczyźni przyznają się także do braku orientacji w sprawach finansowych. Zdawanie sobie sprawy z ewentualnej niewiedzy i umiejętność zasięgnięcia kompetentnej pomocy to kolejna znacząca zaleta w walce o pomnażanie oszczędności.
Okiem psychologów
Finanse to domena mężczyzn – z tym stereotypem spotyka się niejedna kobieta. Rzeczywistość jest jednak zgoła odmienna – coraz częściej możemy zauważyć, że to właśnie kobiety sprawdzają się w biznesie lepiej od mężczyzn. – Źródeł finansowej skuteczności kobiet można szukać już w procesie wychowania i socjalizacji, które ukierunkowane są na wielozadaniowość i pielęgnowanie wrażliwości – mówi dr n. med. Jarosław Strzelec, ordynator Kliniki Inventiva w Tuszynie k. Łodzi. – Większe zdolności empatyczne, intuicja, umiejętność współpracy zespołowej i nawiązywania relacji to cechy, które pozwalają paniom lepiej rozwiązywać różne problemy, w tym finansowe i ekonomiczne. To właśnie te cechy sprawiają, że obecnie kobiety stają się często remedium na kryzys. Łącząc umiejętności miękkie z wiedzą i doświadczeniem są wymarzonymi pracownikami dla coraz większej grupy firm.